Col·legi Balansat: llibres, racons, hort i robots

El centre públic de Sant Miquel explica a la darrera edició de l’Anuari de l’Educació, publicat per la UIB i Guillem Cifre de Colonya, com funcionen

Un dels murals a una de les façanes del centre.

Un dels murals a una de les façanes del centre. / CEIP Balansat

Un robot, un club de lectura, racons on es mesclen alumnes de diversos grups, un hort, excursions, teatre... Són alguns dels detalls que formen part del dia a dia del col·legi Balansat, a Sant Miquel. I són alguns dels detalls que explica la directora del centre, Fina Colomar Vicaría, a un article publicat a la darrera edició de l’Anuari de l’Educació, presentat fa unes setmanes. ‘Un passeig per Balansat, es titula el text inclòs a la publicació, editada per la Universitat de les Illes Balears (UIB) i la Fundació Guillem Cifre de Colonya, que comença reproduint la primera frase de la popular cançó d’UC: «Anàrem a Sant Miquel, una colla de gent bona...».

La directora explica que el centre acull al voltant de 170 alumnes de més de 150 famílies i que treballen per projectes des del curs 2010-2011, tot i que a l’àrea de Medi ja ho feien deu anys abans. Aquesta globalització, recorda, va suposar una «experiència revolucionària» per al claustre de professors, que varen visitar altres centres del país i encetaren «un debat pedagògic ple d’il·lusions». Tots eren conscients d’una cosa: «Tot en la vida avança, i nosaltres, com a centre, no ens podíem quedar enrere». «Volíem ser Balansat amb una nova essència més innovadora, pedagògicament parlant, on els infants vinguessin cada dia amb un somriure a la cara i fossin els protagonistes del seu procés d’ensenyament-aprenentatge», afirma.

Un dels murals que decoren les parets exteriors del centre.  | CEIP BALANSAT

Els alumnes, durant una excursió a ses Salines / CEIP BALANSAT

Deixar de banda el llibre de text «com a únic recurs educatiu» va marcar un nou camí en què aprofitaven «cada experiència o data significativa per al centre per convertir-la en una situació d’aprenentatge». Posant especial atenció a la part emocional. Per això varen crear el projecte ‘Balansat educa amb el cor’, que té com a objectiu la «prevenció de situacions i comportaments disruptius proporcionant recursos i estratègies per enfrontar-se a les experiències de la vida». Així, tots els matins, el moment del «bon dia» és el moment, també, en què els alumnes poden expressar com se senten. Hi ha, a més, a les aules el racó «estic enfadat, estic enfadada», un espai on poden respirar «i acceptar les emocions» que flueixen pels seus cossos mitjançant uns «estímuls per tornar a la calma». «Es fa difícil posar nom a les nostres emocions i l’escola ha de facilitar aquest entrebanc», indica l’article.

Concurs de portes i club de lectura

En aquest també es parla del projecte d’identitat, que té com a eix la tria del nom de la classe «amb els qualificatius necessaris perquè tothom s’hi senti identificat» i que continua, fins al Nadal, amb el concurs de portes, que els escolars decoren seguint tot un procès on han de prendre mides, fer llistats de materials, resoldre problemes amb les factures i, evidentment, «deixar volar la imaginació» amb el seu disseny.

Els docents del centre s’organitzen per comissions i s’aprofita «qualsevol data assenyalada» com a excusa per aprendre. «Gaudim d’una bona convivència», assegura la directora del Balansat, que involucra els alumnes del tercer cicle de Primària en l’estratègia de mediació escolar i resolució de conflictes. «La participació és completament voluntària, però requereix un compromís, ja que s’estableixen uns torns de pati», destaca la directora, que dedica un espai important a parlar del «pla lector»: «Pretén millorar la comprensió lectora de l’alumnat, així com intentar fer bons usuaris de la biblioteca». Aquí, al centre també parlen de compromís: «Ens referim al temps real que un alumne destina a llegir per gust o per iniciativa pròpia, així com a la seva capacitat per seleccionar lectures que s’adapten a les seves necessitats i gustos». A tercer cicle, aquest projecte puja un esglaó amb el club de lectura, una activitat que va començar com a pla pilot i que s’ha acabat instaurant. Comença amb la tria del llibre que es llegirà i acaba amb un book trailer que es projecta a classe amb la intenció de «captar nous membres».

Els alumnes, durant la presentació d’un curt al Club Diario de Ibiza. | V. MARÍ

Un moment d'una de les activitats organitzades amb motiu del 8M / CEIP BALANSAT

Al centre, on disposen de racons, tenen un racó de teatre a segon cicle que «potencia el desenvolupament de la seva creativitat i l’expressió de sentiments i emocions». A més, serveix els alumnes per agafar «més confiança» en ells i elles mateixes, es fomenta «la cooperació entre iguals» i es reforça el vocabulari o es treballa en llengua catalana.

De la robòtica a l'hort

«La realitat actual mostra la necessitat d’acostar els alumnes a totes aquelles eines tecnològiques que els puguin facilitar l’accés al món que els envolta», explica la directora com a introducció de l’ús al centre del robot TRUE TRUE a primer cicle, que permet introduir-los a través de l’àrea de matemàtiques, a la robòtica. Un projecte que continua a la resta de cicles de Primària «ja que manipular robots permet també que l’alumnat desenvolupi habilitats motores fines i aprengui a coordinar l’ull amb la mà».

De la robòtica, al camp. Aprofitant l’entorn natural en què es troba l’escola, el centre té un hort «on es treballen molts continguts, actituds, habilitats i destresses». És el «racó de la pagesia», explica Colomar, que destaca que un dels racons «més vivencials i manipulatius» del centre és el que han batejat com ‘Cuinam a Balansat’.

«Volem alumnes autònoms i competents, però ells i elles necessiten estris i recursos per poder ser-ho. Un infant necessita un full de ruta o un guió de la tasca que ha de realitzar», apunta l’autora de l’article, on es recorda que on més significatiu és l’aprenentatge «és fora de les aules». Motiu pel qual els agrada molt «sortir d’excursió».

«Si es compta amb un claustre que creu en el que fa i pensa amb el cor, sempre podrem arribar on vulguem», indica Fina Colomar Vicaría, que conclou: «I és gràcies a la il·lusió diària de tot l’equip docent que Balansat és un centre tan acollidor».

Suscríbete para seguir leyendo