Amb la mirada i el cor posats en la crisi sanitària que ens ha colpit com a societat, es compleix tot just un any des de la formalització d'un canvi de govern al Consell Insular d'Eivissa que ha servit per posar les bases cap a una gestió oberta, eficaç i transparent pels ciutadans de l'illa.

Es fa difícil valorar tot un any de feina quan vivim immersos en una greu crisis sanitària, social i econòmica que ens posa a prova i que, com a governants públics, ens ocupa i preocupa cada dia. Per això, no podem deixar passar cada ocasió per recordar a les dotze persones que ens han deixat aquests darrers mesos a causa de la malaltia i oferir el nostre recolzament i compromís amb els malalts i les seves famílies.

Si alguna cosa hem après d'aquesta situació és la lliçó de força i solidaritat donada per tota la societat eivissenca davant una situació de crisi de conseqüències imprevisibles. Hem après que junts som més forts i que, en un any atípic i complicat, hem set capaços de posar Eivissa i els interessos de l'illa per davant d'altres plantejaments ideològics o partidistes. Grups polítics, entitats socials, patronals i sindicats hem estat capaços d'establir unes bases conjuntes que han de guiar la recuperació social i econòmica de l'illa, sense deixar de banda que la Covid-19 encara és entre naltros.

La pandèmia ha canviat les nostres prioritats i manera d'actuar, però ha refermat el compromís unànime dels eivissencs per enfrontar les dificultats amb rigor i responsabilitat.

En un any tan estrany com complicat, on la pandèmia ha marcat l'agenda i la gestió política del Consell Insular, m'agradaria remarcar la feina i el compromís de l'equip de govern del Partit Popular i Ciutadans per atendre les necessitats i reptes que Eivissa necessita ara més que mai. Ens enfrontam a un futur incert, difícil, però ho feim al capdavant d'una institució que ha començat a marcar el camí cap a la recuperació des del consens i la col·laboració amb tota la societat.

Des del primer dia, l'equip de govern ha treballat per convertir el Consell en una institució àgil i propera. Una administració oberta i eficient que ja ha donat importants passes. Només per posar un exemple: l'índex de transparència de la institució ha passat en un any del 45,56% al 76,84%, un detall que demostra quin és el tarannà real del govern, que no és altra que anteposar els resultats als anuncis plens de paraules però buits de contingut.

En un any hem posat ordre en una cosa tan bàsica com tenir al dia el pagament de subvencions i ajudes a persones, entitats socials, associacions i clubs esportius. Moltes d'aquestes ajudes portaven sense tramitar des de 2017, provocant situacions dramàtiques i difícils. Desprès d'anys d'incompliments, s'ha aconseguit rebaixar el període mitjà de pagament fins als límits legals, garantint liquiditat a proveïdors i empreses.

Al mateix temps que s'han pagat els deutes, hem estat capaços d'obrir noves línies d'ajuda específiques per temes relacionats amb la Covid-19 i hem adaptat i posat en marxa un Pla d'Impuls Social i Econòmic valorat en quatre milions d'euros destinats a projectes i ajudes als col·lectius més vulnerables i afectats per la desigualtat social i econòmica. En aquest primer any de govern, el Consell ha refermat el compromís amb les persones i amb els ajuntaments, obrint una línia de col·laboració directa i transparent amb tots els municipis de l'illa.

Fa unes setmanes anunciàvem la construcció d'un centre provisional de baixa exigència a sa Joveria, s'han establit noves línies de col·laboració amb entitats socio sanitàries i s'han millorat i ampliat serveis essencials com ara l'atenció a les dones o el centre d'atenció de conductes addictives. En breu acabaran les obres de la reforma del pavelló 208 de sa Coma, que permetrà millorar l'atenció i adequació d'espais per als menors.

Un any és un espai de temps massa curt i que passa massa ràpid per presentar un gran balanç però, fent la vista enrere podem començar a veure resultats d'una gestió seriosa i complidora. Així, s'ha donat un important impuls a la tasca administrativa de la institució, desbloquejant expedients i tramitacions col·lapsades durant anys per manca d'atenció, com les cèdules d'habitabilitat que han reduït a la meitat el termini d'expedició. El Consell compta per fi amb una oficina per a la lluita contra l'instrussisme i, en un any, 47 tanques publicitàries han desaparegut del perfil rústic de les nostres carreteres.

Eivissa torna a tenir una oficina de informació turística al centre de la ciutat i, en pocs mesos, s'ha obert una nova línia d'ITV i s'ha aprovat un nou Pla de Transports que recull la situació i necessitats reals d'aquest servei públic imprescindible si volem aconseguir una mobilitat sostenible i eficient.

Pel que fa al sector primari, s'ha donat un important impuls al consum de producte local mitjançant campanyes específiques de difusió, comercialització i foment de la producció autòctona com a valor afegit a la conservació del camp eivissenc.

El pas del temps es mesura amb la feina i els resultats que aconsegueixes pel camí i, en aquest sentit, seguim treballant per respondre a la confiança dels ciutadans i ho feim dia a dia, amb objectius clars i directes, amb fets i realitats, perquè només així aconseguirem avançar i només així generarem la confiança que necessiten tenir els ciutadans en les seves institucions i representants públics.