TEMPS DE DONES, DONES EN EL TEMPS Segle XXI: Artistes compromeses políticament
El desarrelament en l’obra de Mona Hatoum
L’obra d’aquesta artista multidisciplinar està travessada per la seua experiència com a exiliada a Londres per mor de la guerra civil al seu país
Redacció
L’artista libanesa multidisciplinària Mona Hatoum (Beirut, 1952) és una de les protagonistes del mes d’octubre, dedicat a personalitats del món de les arts visuals, del calendari ‘Temps de dones, dones en el temps’, editat per l’Organització de Dones de la Confederació Intersindical del sindicat STES.
Hatoum s’ha endinsat en diferents vies d’expressió artística, com l’escultura, les instal·lacions, el vídeo o les performances, entre d’altres. Els seus pares varen fugir a Beirut l’any 1948 des de Palestina i quatre anys després va néixer ella.
Va estudiar entre els anys 1970 i 1972 en el Beirut University College i, només tres anys després, esclatà la guerra civil en el Líban mentre ella es trobava a Londres. El que en un principi anava a ser una visita llarga a la capital anglesa, esdevé exili. «Aquesta escultora es caracteritza per haver emprat el recurs de la transformació d’allò que és familiar i quotidià (objectes domèstics com cadires, taules, utensilis de cuina, etc.) en una cosa estranya, amenaçadora i perillosa», apunta, en la seua pàgina web, l’Ateneu Cultural Ciutat de Manises.
Llar i pàtria
«Al llarg dels 90, Hatoum va fer servir cada cop més les estructures i formes sòbries per expressar l’aïllament i la reclusió. Moltes de les seves obres d’aquest període al·ludeixen a l’espai ambivalent del terreny domèstic, o més concretament, de la noció de ‘llar’, que de vegades transmet la idea de ‘pàtria’», explica el Guggenheim —museu on Hatoum ha exposat— a la seua pàgina web.
A tall d’exemple, la instal·lació Llar (Home, 1999) representa una cuina. Es tracta d’una taula grossa plena d’objectes metàl·lics com un embut, un ratllador, tisores o un colador, que estan connectats per cables amb corrent elèctric. «L’escultura està col·locada darrere d’una barrera de filferros fins d’acer horitzontals que separa l’espectador del corrent potencialment letal. Aquesta instal·lació genera un espai d’ambivalència que evoca la intimitat i la violència de la nostàlgia frustrada», tal com va definir el Guggenheim.
Aquesta obra està relacionada tant amb la seua experiència com a dona i la plasmació del patriarcat dins les llars, com amb la seua experiència de dona migrada. Aquest eix d’opressió ja el va viure, com a filla de palestins, al Líban, on li varen denegar la ciutadania libanesa.
Mona Hatoum
Época: 1952-actualitat
País: Líban i Regne Unit
Mona Hatoum és una artista compromesa políticament, principalment pel que fa a les estructures de poder d’Occident envers l’anomenat Tercer Món.
Suscríbete para seguir leyendo
- «Volia usar el vestit de núvia de ma mare a una desfilada»
- Associació Ca sa Majora Segle XXI: «Pareix que la cultura de la festa a Eivissa tapa les nostres arrels»
- Maria Nicolau i Rocabayera, cuinera: «Ens estam convertint en animals que mengen pinso»
- Conversa amb el grup Endèmics: «A la meua col·lecció de vinils tenc Maria del Mar Bonet, Metallica o UC»
- «Donar una cutxilla a un al·lot era un ritu de pas»
- La ruta del silenci de Marcela
- Núria Prieto, integrant d’Emprendada Feminista: «La religió és l’opi del poble, l’amor és l’opi de les dones»
- Companyia de teatre Pedro Cañestro: «Som amateurs i ens diuen que semblam professionals»