El divendres, 16 de novembre es celebra, en plena transformació digital, el Dia de las llibreries. Una bona ocasió per a visitar algun d'aquests establiments que encara perduren malgrat tot i recordar que un llibre sempre és una adquisició excel·lent.

Malauradament, l'ofici de llibreter està en declivi. Les noves tecnologies, juntament a enfocaments comercials que s'han introduït amb força gràcies a la complicitat de Internet, han desplaçat el tradicional concepte de la llibreria i l'han abocat a la seua previsible extinció, como ja ha ocorregut amb las botigues de discos.

La introducció de las tecnologies de la informació i de la comunicació (TIC) en les aules, com la inserció de les tauletes electròniques pissarres digitals, portàtils, entorns virtuals de Internet? són les grans ferramentes del present. D'aquesta forma, els llibres de text desapareixen dels centres educatius en benefici de dispositius mòbils en un canvi tecnològic veloç i en una pràctica que crea tendència i que arracona a la figura del gran coneixedor, de l'assessor, de l'amant i del còmplice dels vells exemplars impresos, el llibreter.

Per això, el sector editorial ha d'adaptar-se a l'era digital. Èxits como el d'Amazon obliguen a repensar el negocio de forma urgent. Si l'afegim el greuge que suposa que les llibreries tributen a l'estat espanyol al 23 % mentre Amazon ho fa a Luxemburg al 3% ens trobam amb un futur encara més complicat. Amb tot, és habitual trobar-se amb consumidors que alternen la lectura digital amb la impresa. L'oferta és diversa, variada i per a tots els gustos. Així, en general, es llegeix amb plaer en paper lectures que resulten més gratificants com la poesia, la novel·la o el conte i es deixa per a plataformes digitals lectures 'útils' o de immediatesa.

Existeix, d'altra banda, un notable interès per les històries narrades. La moda dels podcasts o dels relats per a escoltar des del telèfon mòbil arriba per a quedar-se (Storytel, LeOigo). Es sap que gairebé quatre de cada deu persones a Espanya mai no llegeix llibres. Ara, però, les noves tecnologies permeten facilitar la 'lectura' a aquest tipus de perfils. Les persones que consumeixen audiollibres i podcasts solen escoltar el doble d'audiollibres que les que no escolten podcasts.

Sens dubte, el Dia de les llibreries ha d'adaptar-se també als canvis recents i als que estan per arribar? tal vegada s'han de convertir en llocs on alternar la presència d'edicions impreses i presentacions 'clàssiques' amb activitats que s'adaptin als hàbits de consum actuals.