Avui hem iniciat les classes amb els nostres infants, un curs que començam amb presses i sense mesures clares, amb dubtes i incerteses cap a la nostra administració.

Des de la nostra associació hem recolzat a aquesta conselleria i hem volgut fer-li costat en aquestes circumstàncies tan complicades per a tota la societat. Però, hem de dir prou, necessitam una conselleria ferma i que actuï de forma clara, que no ens deixi desemparats davant els claustres i les famílies.

1. Hem fet grans esforços per adaptar les nostres aules i escoles a un escenari B (notificat amb molt poc temps abans d'iniciar el curs) , reorganitzant espais i recursos personals i sense comptar amb l'augment de dotació de professorat, per fer front a un ensenyament de qualitat.

Dotar les escoles amb ràtios superiors a 26 alumnes amb un mestre més, és una mesura que s'hauria d'haver realitzat abans d'arribar a la situació actual de la Covid. Augmentar la dotació en un o dos mestres a cada centre hauria ajudat a no quedar sense recursos per poder atendre a infants vulnerables.

2. Quant a espais, a causa d'iniciar el curs en un escenari B presencial, tots els centres s'han vist obligats a desdoblar grups i sacrificar espais comuns per poder realitzar aquests desdoblaments.

Aquests desdoblaments s'han fet a nivell intern, no s'han creat nous grups, per tant, en un escenari de normalitat, el grup tornaria a unificar-se.

Els darrers dies ha començat a arribar nou alumnat al centre -nouvinguts- que hem de matricular. Fet que ocasiona un augment de les ràtios en grups on les escoles han fet un gran esforç en reduir-les a costa de perdre professorat especialista o de suport o mesclant nivells d'un mateix cicle. En el moment que es contempli un escenari A, tornarem a patir tenir ràtios elevades -més de 25 alumnes amb les noves incorporacions-. Ens preocupa no poder tenir la tranquil·litat de tornar a la nova normalitat amb les mateixes ràtios que comptàvem anteriorment. No volem 'modificar' les línies de grups dels nostres centres ja que ni tenim els espais adequats ni estan ben acondicionats per atendre a un grup classe, a llarg termini.

Ara entenem que hem de donar resposta a un escenari B però amb la garantia de no tenir més dificultats afegides com és l'augment de ràtios.

3. Els equips directius hem treballat de valent durant tot el mes de juliol per realitzar plans de contingència a l'altura dels nostres centres, malgrat la falta de recursos. I ens trobam amb un inici de curs precipitat, amb falta de previsió , amb una conselleria que no ha fet la seva feina, moltes escoles encara no tenen clar si podran portar a terme serveis com l'escola matinera -s'ha de tenir en compte que la darrera resolució és de dissabte, 5 de setembre-, com a responsables de centres educatius, necessitam treballar amb planificació per aconseguir que els centres puguin començar de la millor forma possible.

4. Per tal de disminuir les ràtios dels grups, a molts de centres s'ha optat per desdoblar grups o crear grups heterogenis, però en cap cas això suposa una reducció de la ràtio dels alumnes d'aquell nivell. No podem permetre aquest augment de nombre d'alumnes, on queda l'argument que hem plasmat als nostres Plans de contingència? on queden els arguments que estem transmeten a les famílies per tal d'explicar perquè hem desdoblat els grups? on queda l'argument que hem hagut de fer al claustre per tal de que hàgim hagut de renunciar als especialistes per a que facin de tutors?

És cert que la conselleria té un problema que ha de resoldre en quant a l'acollida i l'escolarització de l'alumnat nouvingut, però no a aquest preu. Quan tornem a la realitat de les nostres escoles, ens trobarem amb ràtios elevades per als diferents nivells, la reducció de ràtios només es contempla en aquest escenari però no en moments de normalitat. Tornarem amb ràtios molt per damunt dels 25 alumnes.

5. Els/les mestres d'Infantil que treballen amb infants de 3 a 6 anys i mestres que entrin a diferents grups, es troben en una situació major d'exposició i haurien de tenir al seu abast el material necessari per treballar de la forma més segura possible -mascaretes FP2, bates...-.

6. Els/les alumnes de necessitats i suport es veurà molt afectat ja que hi ha escoles en que els/les mestres de suport seran tutors/tutores de grups i davant qualsevol substitució no disposarem de personal ja que quasi tot el claustre és tutor o tutora d'algun grup.

7. Enguany necessitarem que les substitucions siguin immediates. No podem permetre una normativa tan exigent en quant a aforaments, distàncies de seguretat... i que, en canvi, tinguem falta de personal diàriament. La majoria de centres no tenim mestres per fer substitucions, per la qual cosa serà l'equip directiu qui haurà de realitzar aquesta funció. De fet, les substitucions ja previstes el dia 1 de setembre, a dia 8 encara no s'han cobert, en un moment tan complicat i diferent.

Se'ns va informar a la reunió amb el conseller que se cobririen les substitucions de mestres amb tutoria en 24 hores, i personal docent no està assabentat a dia d'avui.

Els equips directius i tota la comunitat educativa necessitam:

- Previsió per poder organitzar els centres.

- Material de protecció FPP2 per als mestres/ATEs que estan en contacte amb més d'un grup i els/les mestres d'educació infantil que ho tindran complicat per poder mantenir les distàncies de seguretat necessàries amb el seu alumnat.

- Compromís de no augmentar les i ràtios d'aules desdoblades de forma interna per poder treballar segons la normativa sorgida pel Covid. Sanitàriament no podem treballar en un entorn segur al 100%, però organitzativament necessitam més previsió i claretat.

- Substitucions de mestres de forma inmediata sigui quin sigui el motiu de la baixa.

- Més personal sanitari en comunicació directe amb les escoles.