En relació a les ´Jornadas del Bienestar´, organitzades per Bienestar Ibiza CB i patrocinades per l´Ajuntament de Santa Eulària des Riu i pel Palau de Congressos d´Eivissa per al diumenge 21 d´octubre:

Com a professors/es d´ensenyament secundari ens sorprèn i preocupa que un Ajuntament doni suport a una activitat en la qual es difonen pseudociències. En primer lloc, creiem que les institucions públiques tenen l´obligació, entre altres coses, de promoure i organitzar activitats culturals. Però, sota aquesta denominació, no es pot incloure qualsevol activitat i, menys encara, activitats basades en moviments i teràpies alternatives sense base científica i que, en molts casos, són un frau.

En segon lloc, el fet que aquestes activitats pseudocientífiques es duguin a terme en espais públics i, a més, en la seva promoció s´empri el logo de les institucions, legitima i dona credibilitat a tot allò que es diu i es fa en elles. Això és un fet molt important i a la vegada molt greu, doncs una altra de les obligacions de les institucions públiques és fomentar i promoure la salut pública. Des del nostre punt de vista, animar als ciutadans a participar en activitats pseudocientífiques sense vetllar per l´educació al consumidor i l´alfabetització científica suposa una deixadesa de funcions de les institucions públiques.

Val a dir que no qüestionem la legalitat de les pràctiques, ni el fet que particulars les practiquin o ofereixin en l´àmbit privat, però sí el fet que es doni recolzament institucional a determinades pseudociències sobre les què no hi ha estudis científics que demostrin que ajudin a millorar la salut de les persones que les practiquen o utilitzen. Si algú vol saber a quines pseudociències ens referim, pot visitar la web d´aquestes jornades, fàcilment localitzable amb qualsevol cercador web.

Finalment, ens agradaria ressaltar que diàriament lluitem per despertar en els nostres alumnes un esperit crític i fugir de promeses sense un fonament sòlid i probable. Però, on queden els nostres esforços com a docents si després els alumnes veuen que un ajuntament organitza i promou activitats pseudocientífiques? Creiem que les institucions públiques ens haurien d´acompanyar en aquesta tasca, que no s´acaba al centres educatius.