La gestió de la reforma del port és, possiblement, una de les més lamentables que s´han viscut en aquesta illa junt amb algunes altres que prefereixo no recordar, per la desinformació i les mentides que contínuament s´aboquen a l´opinió pública.

Una vegada més se´ns diu que el que va demanar la Unesco és que no comencessin les obres fins que els seus tècnics no visitessin l´illa, i no és cert. Es va demanar no continuar amb cap tràmit i en cas de fer-ho informar, i no es va fer. Es va adjudicar l´obra de les plataformes, el que significa una passa molt radical, sense informar a la Unesco. Ara de nou, la Unesco va demanar no fer cap tràmit ni passa fins al seu dictamen al juliol. Però se´ns diu que començaran les obres abans i que tothom està amb l´Autoritat Portuària.

Resulta que fer uns pilons per sostenir una de les plataformes previstes per vaixells de 200 metres d´eslora no entra en contradicció amb el que es demana a l´informe de la Unesco, però precisament una de les reclamacions de la Unesco és que no es miri l´eslora dels vaixells sinó el moviment de passatgers real que hi ha. Abans es va actuar per la via dels fets consumats en contra d´una reclamació claríssima de la Unesco, i ara repeteixen l´operació exactament igual. Al contrari del que es diu, no s´està sent gens transparent ni obert, i els fets parlen per ells mateixos.

No només s´han donat passes ocultant-les a la Unesco, o se´ls pressiona actuant sense esperar els seus dictamens, sinó que no es mouen un mil·límetre d´allà on són. Per què, si no, es negaven a donar a la premsa les al·legacions que han fet davant la Unesco?

En contra de totes les dades ´reals´ de moviment de passatgers al port, es continua dient que es fan unes plataformes amb una superfície «mínima necessària». En cap cas, i de nou al contrari del que se´ns ha dit aquests dies, l´Autoritat Portuària no ha tingut en compte les recomanacions de la Unesco. La plataforma la deixen tal qual, i la realitat i les seves dades palpables ni es mencionen.

Al port tenim una estructura que tothom sap infrautilitzada, com és el moll nord, que compliria perfectament amb les necessitats del seu creixement, però es continua marejant la perdiu perquè la única i exclusiva solució que es vol per al port passa per omplir Botafoc de ciment, sí o sí (la solució més cara).

Per cert, ja està bé de donar el missatge de que tots a les administracions defensen aquestes infraestructures. ExC ha manifestat el seu desacord clar i la seva defensa d´un model diferent. Un ja no sap si el problema és que alguna cosa es perd a les traduccions dels informes de la Unesco (potser hauríem de demanar que els enviessin en català), o que, senzillament, es pensen que som tots imbècils. Actuar per la via dels fets consumats és el pitjor que es pot fer, i si no, que li diguin a l´Ajuntament de Sant Antoni (Cretu) o al PP.