Aunque las torres prediales existen en todo el Mediterráneo como respuesta a las razias del turco que entre los siglos XV y XVIII amenazaban las tierras cristianas, en ninguna otra geografía se dan con la concentración y variedad que tenemos en Ibiza, donde, al ser una parte viva del espacio habitado, mantienen un aceptable estado de conservación. Las torres prediales que conocemos vienen referenciadas en los 45 tomos del Llibre d´Entreveniments, que registraban las intervenciones eclesiásticas en el medio rural.

El hecho de que se mencionasen en un documento eclesiástico era porque ayudaban a los sacerdotes a localizar y a identificar una u otra casa.

Así tenemos documentadas 113 torres, pero al no tratarse de un registro exhaustivo, es evidente que su número fue mayor, dato que descubre la importancia que tuvieron. En ´Torres y Piratas´ de Eduardo Posadas y en ´Fortificacions rurals a l´illa d´Ibiza´ de Joan Josep Serra Rodríguez, el lector tiene un documentado inventario y estudio de nuestras torres prediales, su localización, contexto histórico, relación con las otras fortificaciones insulares, tipologías, arquitectura, etc. Aquí, sin embargo, sólo nos interesa su literatura. Es imposible que las incursiones piráticas no generasen glosas de tintes épicos y dramáticos. Durante cuatro siglos, el Mediterráneo fue una frontera peligrosa, hasta el punto que Felipe II ordenó el 1570 que se evacuara Menorca. Si no se hizo fue por miedo a que la isla se convirtiera, como Formentera, en un nido de piratas.

Las crónicas recogen aquellos asaltos que buscaban sobre todo cautivos para exigir rescate por ellos o venderlos como esclavos. Aquellos asaltos buscaban sorprender y sucedía que quienes no estaban a tiempo de refugiarse en una iglesia fortificada sólo podían recluirse en su torre predial a la espera de auxilio. Aquellos sucesos los magnificaban después las rondallas, pero siendo su trasmisión oral, se fueron perdiendo al quedar atrás los tiempos en que, al amor de la lumbre, en los inviernos, se contaban viejos sucedidos. Como muestra de aquellos relatos pueden servirnos dos historias. La primera la encuentro en una carta que los jurados remiten a su Alteza Real un 13 de octubre de 1552: «Estos días son arribades aci deu galeotas que eran del nombre de la armada de Salarahis. La gent es exida en terra al Vedrá, ahón han pres a Barthomeu Ribas y sa muller dins la torre, a la cual son pujats los turcs amb fustes y cordes, no havent hi dalt quils resistis, perque noy havia altre home sino lo dit Barthomeu Ribas, que estava baix per guardar la porta».

Ataque a una casa de Porroig

Menos desgraciado fue el ataque a una casa de Porroig que recuerda un anciano de Cubells y que transcribo como puedo: «Succeí a trenc d´alba, quan la gent de la casa encara dormia. En Vicent obrí els ulls, sorprès pel brunzit fosc i llunyà d´un corn que no deixava de brular i de sobte ho va entendre. Els moros eren a la cala! Despertà na Margalida i els fills, en Pere i na Joana. Arreplegaren pa, xulla i sobrassada. A la torre ja tenien tres marranxes d´aigua que en Pere buidava i omplia de nou cada setmana, abrigalls dins un bagul i branquillons al terrat per fer una foguera. Per l´escala s´enfilaren la dona i els fills, però els moros arribaven i en Vicent decidí restar fora i despistar-los. Cridà als seus que pugessin l´escala i s´endinsà en el bosc, però els moros no tenien temps de persecucions i el deixaren anar. Eren set, dos d´ells entraren a la casa amb la intenció de regirar-la i els altres cinc, utilitzant uns troncs, miraven d´arribar a l´entrada de la torre que era molt amunt. Aviat van veure que les seves envestides no podien amb el gruix del portaló. Aleshores, des de baix, llançaren una mena d´àncora de quatre puntes subjecta d´una corda que, després de tres intents, quedà fixada al paretó de coronament.

De seguida, un moro pujà com un mico, però la Margalida tallà el calabrot amb un cop de destral i el moro, que ja era ben amunt, va fotre un rebat tan considerable que no podia aixecar-se. Emprenyats com estaven, els moros van lligar l´àncora a una cadena de més d´un metre per que la dona no pogués tallar-la i la van empalmar a la resta de la corda. L´única cosa que podien fer aleshores des de la plataforma era llançar pedres al moro que escalava la corda, però, aquest, protegint amb un escut les seves espatlles, seguia pujant. Na Margalida estava molt atenta per què sabia prou bé el que havia de fer. Així com el moro s´agafà a l´ampit del parapet per pujar a la plataforma, amollà un altre cop de destral sobre la mà del moro que quedà encastada a la paret, mentre el pirata es despenjà amb uns crits esfereïdors. En aquell moment els de la casa sortien amb un tresor que no s´esperaven. Els desgraciats havien trobat l´emprendada de l´avia que era amagada al dormitori. En van tenir prou. Així com van poder, arrossegant als dos ferits que no deixaven de cridar, se n´anaren cap a la cala. A mig matí, quan en Vicent va tornar amb deu homes armats amb forques, dalles, falçs i cutxilles, quedaren sorpresos. Na Margalida, en Pep i na Joana, prenien el sol i feien un bon esmorzar de pa i sobrassada torrada a dalt de la torre».