Diario de Ibiza

Diario de Ibiza

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Toni Roca

Temps de magranes

Toni Roca

Diumenge, Garci

Demà diumenge els bons cinèfils de tota la vida (però no aquelles que han desertat de les sales a la recerca, protecció i empar de Netflix i altres mediocres conseqüències) tenen cita imprescindible amb el cineasta anomenat José Luis Garci. A les deu de la nit, TVE-1, projecció d’un dels seus millors films ‘Luz de domingo’, interpretada per Alfredo Landa, Carlos Larrañaga, Álex González i Amanda Echevarria entre altres. Ambientada a l’Espanya dels anys 10 (1910/1919). Això vol dir un país, unes contrades i escenaris rurals on el caciquisme controlava la vida dels ciutadans. Tot just com ara mateix amb una petita diferència, quina era la pauta i les regles de forma ferotge és l’Ibex-35. Però aquesta, encara que no, és una altra història. Cal reconèixer -reconèixer i admetre de manera oberta i clara- que José Luis Garci és peça notable dins l’estructura del cinema espanyol de tot just ara mateix. Alguns dels seus títols ho confirmen. A tall d’exemple, ‘Asignatura pendiente’, ‘Las verdes praderas’,‘ ‘Tiovivo’, ‘You are the one’, els dos ‘cracs.’ I sense dubte la seva obra mestra, ‘El abuelo’, sobre la novel·la de Pérez Galdós interpretada -tot un prodigi d’actuació davant les càmeres- per Fernando Fernán-Gómez. Millor, per purs efectes comparatius, el cine de Garci que qualsevol coseta dirigida per mediocritats com Lars von Trier (soporífer), David Lynch (ajuda a fer la migdiada) o Michel Haneke (simplement, una presa de pèl inventat per intel·lectuals passats de febres tropicals).

Garci, lirisme poètic, particular, sentit de l’humor, nostàlgia continguda, sensibilitat i altres emocions a flor de pell. Tal qual.

Compartir el artículo

stats