Als darrers dies s'està reiterant, per part de la dreta política i mediàtica, la falsa premissa que amb la nova llei d'Educació (LOMLOE) es volen eliminar els centres d'educació especial. Res més lluny de la veritat, perquè el que la nova llei planteja és la inclusió (amb majúscules) a les escoles i centres educatius.

És a dir, allò que pretén la llei és que els centres educatius siguin com la societat: diversa, plural, inclusiva i integradora. I, per fer-ho realitat, no poden més que avançar cap a l'atenció de tothom responent, evidentment, a les necessitats que cadascú tengui, però dins el grup, dins la societat, afavorint així l'equitat i el respecte a la igualtat d'oportunitats.

És obvi que una de les armes que esgrimeixen la dreta i la ultradreta contra la LOMLOE és la de l'educació especial. S'està orquestrant tota una guerra sobre aquest tipus d'educació a partir d'una lectura esbiaixada, limitada i demagògica de la LOMLOE per part de la dreta, la qual cerca desesperadament una excusa per oposar-se a una llei que no és la "seva".

La "llei Wert" (LOMQE) va intentar consolidar la segregació, l'exclusió i l'exclusivitat, i va posar les eines necessàries perquè determinats col·lectius socials poguessin tenir una educació "diferenciada" i de caràcter "exclusiu". Ara, la dreta no vol perdre aquests "privilegis" que s'havia autoconcedit i no té cap inconvenient en usar qualsevol arma, qualsevol persona, qualsevol nin, per fer una lluita partidista i particular en benefici propi.

Recordem i facem èmfasi en el fet que la base d'una societat democràtica, plural i diversa és la integració i la inclusió de tothom en els diferents aspectes de la vida, evitant l'exclusió, la segregació o la separació per raons de sexe, edat, condició o pensament. Per tant, si partim d'aquesta premissa, aquest són els principis que han de regir a l'hora d'organitzar els serveis i les activitats que, per part de l'administració o d'entitats privades, s'ofereixen a la ciutadania, els quals han de facilitar la consecució dels principis democràtics i el respecte a la diversitat i facilitar la inclusió de totes i tots en tot moment.

L'educació és un d'aquests serveis fonamentals de la nostra societat i ha de tenir un tractament específic i molt acurat dels aspectes inclusius, integradors i de respecte a la diversitat per poder donar compliment als seus objectius: donar l'oportunitat a tothom de participar de forma plena en la vida social, econòmica i cultural d'allà on viu.

A les Illes Balears, en aquest sentit, també estam a l'avantguarda. Des de fa molt de temps, l'educació especial ha format part del sistema amb totes les garanties. El model destriat per l'administració educativa ha estat el d'integrar en centres ordinaris tot l'alumnat possible, deixant els centres d'educació especial per a l'escolarització de la part de l'alumnat que, per les seves característiques particulars, no s'hauria pogut atendre de manera adequada i òptima en règim d'integració.

De fet, la creació d'aules específiques d'educació especial, les anomenades 'Aules UEECO' (Unitat Específica Educativa de Centre Ordinari amb currículum propi) han estat els recursos utilitzats perquè tot l'alumnat pugui tenir una atenció específica a les seves necessitats en els centres on es trobaven escolaritzats i, alhora, integrar-se en les aules ordinàries en els moments en què resulta possible i convenient fer-ho, possibilitant així la inclusió necessària del sistema educatiu.

Igualment, des de la legislatura anterior, funcionen les Unitats Volants d'Atenció Individualitzada, que permeten aportar recursos i especialistes adients a cada necessitat per a alumnes que, d'altra manera, no podrien tenir la mateixa atenció professional específica en centres ordinaris.

Ara, una part de la dreta llegeix de forma esbiaixada la disposició addicional quarta de la LOMLOE, que té com a objectiu materialitzar allò que tothom té assumit i que, recordem, disposen tant la Constitució Espanyola com la Convenció de l'ONU sobre els drets de les persones amb discapacitat i els ODS de l'Agenda 2030: la inclusió de totes i tots, sempre i en tots els aspectes de la vida. Un objectiu que s'aconseguirà garantint que el major nombre possible d'alumnes, independentment de les seves capacitats, convisquin en centres ordinaris, romanent únicament en els centres d'educació especials els alumnes amb necessitats molt específiques.

A més, a aquests centres d'Educació Especial se'ls atorga la funció de referència i suport per als centres ordinaris que acullen infants amb necessitats educatives especials.

No podem acceptar que determinats col·lectius diguin que s'elimina l'educació especial, perquè és faltar a la veritat. Els centres d'educació especial no desapareixeran en el termini de 10 anys, com no es cansen de dir la dreta i la ultradreta. Aquests tipus de centres romandran.

El que sí que farà la LOMLOE, encara que la dreta i l'extrema dreta posin totes les seves forces i maquinària per evitar-ho, és donar passes decidides cap a una educació basada en la inclusió i la no segregació per cap tipus de raó ni circumstància. La inclusió es consolida amb actuacions i educació i, a partir d'ara, tindrem una educació més inclusiva, una societat més inclusiva i una realitat més inclusiva.