El transport regular de viatgers per carretera ha estat l'assignatura pendent a l'illa d'Eivissa durant les darreres dècades. Les rutes i les freqüències les definien els operadors en funció de les expectatives de guany i no de les necessitats de la població. I el Consell, tot i disposar de la competència, no disposava de recursos per millorar-ho.

Durant aquesta legislatura hem multiplicat per tres el pressupost destinat a poder millorar el servei i proporcionar transport gratuït tant a jubilats com a joves. Aquestos joves que definiran amb el seu comportament el futur de la illa i que estan apreciant com ningú la llibertat de poder-se moure en transport públic.

Però el repte és definir el nou model que amb les noves concessions han de marcar la diferencia del model antic ineficient i el nou model dissenyat des de l'administració amb l'objectiu únic de donar resposta a les necessitats de transport de residents i visitants.

El sistema ideat proposa la integració del transport regular i escolar per damunt d'altres arguments perquè entenem que és la millor manera de rendibilitzar els recursos per donar el millor servei amb les restriccions pressupostàries sempre existents.

A una illa dispersa com la nostra, per poder donar un bon servei a uns costos raonables hem de poder juntar els recursos, sobretot per donar servei a zones que fins ara no en teníen.

A totes les ciutats, el transport regular de viatgers té la consideració de servei públic. El cost de proveir-lo és molt elevat i no es considera desitjable traslladar-lo tot als ciutadans, per la qual cosa l'administració entén que ha de sufragar una part del seu cost. Per això no entenem que el PP a les seves al·legacions consideri l'existència d'un sobrecost o Ciudadanos plantegi que no hi ha d'haver aportació al sistema de transport.

El model proposat pel Partit Socialista i assumit per l'equip de govern progressista del Consell, que hem presentat en el Pla de transport regular de viatgers per carretera, preveu aportacions de l'administració, preveu una millora substancial de les freqüències i rutes, i preveu tarifes socials i gratuïtats per a determinats col·lectius, que en l'actual mandat del govern progressista hem anat implementant.

Però aquest no és el model conservador, ni del Partit Popular ni de Ciudadanos, que consideren que l'administració no pot aportar finançament per millorar l'oferta, tot i que no s'autofinacïi, i que prefereixen que molts de racons de la nostra illa segueixin sense tenir oferta de transport públic abans de permetre que es combinin el transport regular i l'escolar.

La proposta del tàndem PP i Ciudadanos és retirar el Pla en lloc de fer aportacions per millorar-lo. Diuen que s'encariran els bitllets, sense cap base que ho sustenti, diuen que no se solucionen els problemes de la mobilitat, diuen... però no fan cap proposta en positiu. La retirada que proposen suposa mantenir sine die el model actual, haver de prorrogar les concessions actuals, deixant passar l'oportunitat de fer un transport públic de qualitat i a la mida de les necessitats de l'illa. La proposta de PP i Ciudadanos de retirar el pla només beneficia a les empreses que donen servei ara mateix, amb un sistema ineficient dissenyat fa molts d'anys a la seua mida i que preferirien mantenir com fins ara.

El model proposat és, sense cap dubte, molt millor que el que tenim i suposarà una passa endavant sense precedents. En aquest sentit, vull donar les gràcies a totes les persones i col·lectius que sí que han presentat al·legacions en positiu al Pla de transports, per millorar-lo. El Consell intentarà recollir-les en la mesura del possible. Recordem que el Pla és genèric i normatiu, i per això no recull alguns detalls que es demanen, entre altres coses, per permetre una major flexibilitat per fer millores si la seva aplicació demostra que són necessàries.

Pròximament el Consell d'Eivissa traurà a exposició pública l'avantprojecte de la futura concessió del transport públic, ja molt més concret, que serà la base de la nova licitació. És un projecte molt il·lusionant i que pens que Eivissa necessita i mereix. Aquest Consell té uns principis clars: l'aposta pel transport públic i fer possible un model de mobilitat sostenible per a la nostra illa. Us anim a totes i a tots a fer-lo vostro.