Un petit conte que expliqui l’apassionant vida de Wallada bint al-Mustakfi, la princesa que es brodava versos als vestits i construir, amb caixes i cartrons, el castell-escola que va fundar. És una de les activitats suggerides que inclou, en les darreres pàgines, el calendari ‘Temps de dones, dones en el temps’, editat per l’Organització de Dones de la Confederació Intersindical del sindicat STES. Aquesta, que té com a protagonista a una de les escriptores destacades del mes de gener, està pensada per a una classe d’Infantil, però inclou propostes per a totes les etapes educatives.
Per als de primer cicle de Secundària, per exemple, també al mes de gener es proposa l’activitats ‘Torna-lis la veu’ en la que hauran de buscar textos de les tres protagonistes de gener (Wallada, Leonor López de Córdoba i Isabel de Villena), llegir els que més els transmetin i fer-ne grafitis sobre fotografies de parets de la seua ciutat.
EDAT MITJANA
Protagonistes: Wallada bint al-Mustakfi, Leonor López de Córdoba i Isabel de Villena.
RENAIXEMENT
Protagonistes: Beatriz Bernal, Olivia Sabuco de Nante i Luisa Sigea de Velasco.
BARROC
Protagonistes: Juliana Morrell, María de Zayas Sotomayor i Ana Caro Mallén de Soto
El mes de febrer, el dossier proposa a les mestres de segon cicle d’Infantil que analitzin un quadre en què es veu a quatre dones llegint i escrivint i que inventin una història sobre ell, aprofitant per explicar-lis que en aquella època, el Renaixement, les dones tenien molts problemes per accedir a la cultura. Als alumnes de les escoles d’adults els proposa crear un lapbook amb les tres protagonistes del mes: Beatriz Bernal, Olivia Sabuco i Luisa Sigea.
Una de les activitats més divertides del primer trimestre és la destinada als estudiants d’entre 15 i 18 anys amb les escriptores del mes de març, dedicat al Barroc: organitzar una scape room inspirada en ‘El conde Partinuplés’, obra de teatre d’Ana Caro Mallén de Soto. L’objectiu dels alumnes será, seguint l’obra, ajudar la protagonista, Rosaura, a trobar el seu estimat, que ha desaparegut. Molta gràcia té també la suggerida per als escolars d’entre sis i nou anys: organitzar una justa literària, a l’estil de les que es celebraven al Barroc. Hauran d’escriure poemes sobre temes concrets i el jutge serà un o diversos alumnes que aniran vestits de l’època.