Saltar al contenido principalSaltar al pie de página

Temps de dones, dones en el temps | Segle XX: Compositores actuals que trenquen motllos

Gisèle Ben-Dor, arreu del món amb la batuta

Aquesta directora nascuda a Uruguai ha dirigit desenes d'orquestres, creat festivals i publicat discos de música

Redacció | Eivissa

«Gisèle Ben-Dor ha desempenyat un paper crucial en rejovenir i promocionar la música artística d'Amèrica Latina», explica el dossier que acompanya el calendari 'Temps de dones, dones en el temps', editat per l'Organització de Dones de la Confederació Intersindical del sindicat STES, que dedica el mes de juny a les compositores actuals que trenquen motllos. Ben-Dor va néixer a Uruguai a meitat dels anys 50 i va marxar a Israel quan encara no tenía els vint anys.

Allà, explica el document, es va graduar a l'Acadèmia de Música Rubin, a la Universitat de Tel Aviv i a l'Escola de Música de Yale. «També va estudiar amb Mendi Rodan a Jerusalem», continua el dossier, que explica que Ben-Dor va debutar com a directora amb la filarmònica d'Israel. La peça era 'The Rite of Spring', d'Stravinsky. Un concert que es va poder veure per televisió a tota Europa i Israel, ja que la va televisar la BBC com a part d'una sèrie de classes magistrals amb Zubin Metha.

El propi Leonard Bernstein va reconèixer el seu talent. Tots dos varen compartir escenari a Tanglewood i als festivals de música d'Schleswig-Holstein. «A partir d'aquell moment va ser directora musical de l'Orquestra Simfònica de Santa Bàrbara, la de Càmera de Boston Pro-Arte i la Simfònica d'Annapolis. També va ser la directora resident de la Simfònica de Houston i l'Orquestra de Louisville. A més, ha dirigit la Filarmònica de Nova York, la Simfònica de Londres, la Filarmònica de Los Angeles, l'Orquestra Nacional de Gales de la BBC, la Filarmònica de Helsinki, l'orquestra de Minnesota, l'Orquestra de la Suïssa de França, la Simfonia del Nou Món, les filarmòniques de Rotterdam, Seul i Israel, l'oquestra de Càmera d'Israel i la Nova Òpera Israeliana, la Simfònica de Jerusalem, diferents orquestres dels Països Baixos i diverses orquestres de França, Itàlia, Espanya i Amèrica del Sud. Ha arribat a ser directora emèrita de l'Orquestra de Càmera de Boston Pro-Art, un lloc per al qual va ser escollida exclusivament pels músics. Gisèle Ben-Dor va guanyar el Premi Bártok de la televisió d'Hongria.

El dossier defineix la directora com «una campiona de la música llatinoamericana». I assegura que se li donen especialment les obres «de Vinatera, Villa-Lobos, Revueltas, Piazzolla i Luis Bacalov». «Està considerada com una de les millors i més exposades exponents del món d'aquest repertori», afegeix. «L'any 2004, treballant amb Georgina Ginastera, va crear el Festival del Tango y el Malambo, una gran festa de deu dies de concerts, balls i pel·lícules que celebren el tango urbà i universalment admirat i el malambo menys familiar i rústic», continua el document. L'any 2000 també va crear el festival Revuelta, indica el dossier, que destaca que ha enregistrat diferents discos de música de compositors llatins.

Tracking Pixel Contents