«El 'Concerto delle donne' era un grup professional de cantants femenines de finals del Renaixement, actiu a la ciutat de Ferrara, que va tenir molt de ressò pel seu virtuosisme tècnic i artístic». Així defineix el calendari 'Temps de dones, dones en el temps' (editat per l'Organització de Dones de la Confederació Intersindical del sindicat STES) el col·lectiu que enceta el mes de febrer, dedicat a les dones de la música del Renaixement.

Al dossier que acompanya el calendari s'explica que aquest grup, que també es coneixia com 'Concerto delle dame', el va fundar Alfons II, duc de Ferrara, l'any 1580. «I va estar actiu fins que la seua cort es va disoldre, l'any 1597», detalla abans de continuar: «Giacomo Vincenti, editor musical, va lloar aquestes dones com a virtuose giovani (jóvens virtuoses), fent-se ressò del sentiment dels comentaristes del moment».

Segons explica el document que acompanya el calendari, extret del bloc 'Mujeres para la historia', els orígens d'aquest grup «es troben a un conjunt d'aficionats entre els cortesans ben situats que interpretaben música els uns per als altres al context de la informal música secreta del duc, durant els anys 70 del segle XVI». Així, continua, aquest grup va anar evolucionant «fins a convertir-se en un grup professional de dones cantants que oferia concerts formals per a membres del reduït cercle de la cort i per a visitants importants». Aquestes dones tenien un estil molt personal i distintiu: «Un cant amb gran profussió d'ornamentació». Les dames cantants aportaren a la cort de Ferrara «un notable prestigi», però, a més, «motivaren i inspiraren notables compositors del moment».

Aquest grup va ser «un element de revolució del paper de les dones al context de la interpretació musical professionalitzada», destaca el dossier. «La seua fama es va difondre per tota Itàlia i va inspirar imitacions a les poderoses corts dels Medici i els Orsini», continua. «La fundació d'aquesta institució va ser l'aconteixement més important de la música profana italiana de finals del segle XVI, les innovacions musicals que tingueren lloc en aquesta cort varen ser d'importància per al desenvolupament tant del madrigal com de la seconda practica», conclou.