Una ampolla de plàstic amb tap, restes de fulles seques, branques, pedres de diferents mides, arena una mica gruixuda i també de molt fina, cotó, aigua i guix de color. És l'únic que es necessita per veure de forma clara com funciona la depuració de l'aigua. Fer aquesta petita depuradora és precisament, una de les activitats que proposa fer a classe la guia didàctica elaborada per l'Aliança per l'Aigua. Es pot descarregar a la seua web i, tot i que està a l'abast de tots els docents, a la presentació es detalla que està pensada per a alumnes del darrer cicle d'Educació Primària i el primer de Secundària. I per als docents «que vulguin treballar i ampliar coneixements sobre la realitat de l'aigua i el seu cicle integral a les Pitiüses d'una forma pràctica, senzilla i atractiva per a l'alumnat».

La de la depuradora amb una ampolla d'aigua, que és molt visual, és només una de les propostes incloses en la unitat, que té prop de 120 pàgines i que és un recolzament al programa d'educació ambiental 'Ni una gota al mar: el cicle de l'aigua a Eivissa i Formentera'. L'objectiu de la unitat és «generar coneixement i consciència als escolars sobre la realitat de l'aigua a les Pitiüses i donar a conèixer quins són els principals reptes als que ha de fer front la societat d'Eivissa i Formentera». El fil conductor de la unitat és el cicle de l'aigua de les illes.

«La fita principal a assolir és que els alumnes reflexionin sobre l'ús de l'aigua a les illes», continua la presentació del document, que confia que aquest coneixement impliqui «que assumeixin hàbits, actituds i valors educatius vinculats amb l'ús racional i sostenible de l'aigua». L'Aliança destaca que no és necessari completar tota la unitat, sinó que els docents poden adaptar els seus continguts i propostes a la programació del curs de diferents àrees, com coneixement del medi natural, del medi social, llengua.... De fet, destaca que les activitats «es poden realitzar de forma individualitzada».

El cicle de l'aigua

La presentació de la unitat destaca uns altres cinc objectius: conèixer el cicle general de l'aigua i la seva gestió, analitzar la problemàtica de l'aigua, promoure propostes de solucions d'estalvi i eficiència en l'ús de l'aigua en l'àmbit domèstic i les instal·lacions educatives, incentivar solucions de reutilització de l'aigua depurada per a usos agrícoles, ambientals o de reg així com analitzar la intervenció humana al medi fent una valoració crítica. «Les activitats que aportam a aquesta guia estan orientades a motivar l'alumnat», continua.

La unitat és transversal respecte de les competències bàsiques. En el cas de la llengua, incentiva els escolars a comprendre una informació, aprendre vocabulari i saber defensar la seua opinió expressant les idees de forma correcta. Per a algunes de les activitats han d'emprar eines matemàtiques per mesurar i la competència digital la treballen utilitzant internet per a les recerques i tractant la informació. La competència cultural i artística aprenent sobre el patrimoni relacionat amb l'aigua, mentre que la social i ciutadana la milloren «participant en processos de debat i consens i desenvolupant estratègies de treball en equip». De la mateixa forma, la unitat didàctica busca promoure l'autonomia i el pensament crític, esperonant els escolars a analitzar els problemes i tractant de buscar solucions.

Totes les activitats, destaquen els impulsors, tenen una durada màxima d'una hora, és a dir, que es poden fer en una única classe. Les primeres 60 pàgines de la unitat estan dedicades a explicar, de forma resumida, la situació de l'aigua en sis temes que no superen les deu pàgines: L'aigua en el planeta terra, L'aigua a Eivissa i Formentera, Els usos tradicionals de l'aigua a Eivissa i Formentera, Els usos actuals de l'aigua a Eivissa i Formentera, Problemes ambientals de l'aigua a les Pitiüses i cap a una gestió sostenible de l'aigua.

Tots aquests temes tenen, en les 60 pàgines de la segona meitat, una sèrie d'activitats que serviran per aprofundir i entendre millor els conceptes. Un ou, vinagre i aigua amb sal serviran per entendre com funciona una dessaladora i assimilar el concepte d'osmosi inversa. Els anima, també, a visitar una web que ofereix informació detallada sobre aglomeracions urbanes i les seves aigües residuals, plantes de tractament, punts de descàrrega i àrees sensibles. I, sí, també crear la seua pròpia depuradora amb una ampolla, arena, pedres i cotó. Allà hi ficaran aigua tintada amb el guix de colors i veuran com, desprès de passar per tots els filtres, quedarà ben clara. Màgia? No, depuració!