En una època on gairebé tot es fa a través d’internet, ja sigui amb un ordinador, tablet o mòbil; on comunicar-se equival a enviar un whatsapp (parlam menys per telèfon que fa sis anys, quan es va llançar al mercat aquesta aplicació de missatgeria per à mòbils intel·ligents), fins i tot per traslladar decisions importants i de transcendència ho fem a través de les xarxes socials, o ho fan. La qüestió és que internet ha calat com a plataforma de comunicació global i, indiscutiblement, és útil.

I en una era, doncs, on la xarxa ens comunica amb tot el món, un grup de professors de l’institut de Sant Agustí han escollit la romàntica ràdio com a dispositiu principal de comunicació d’un projecte subvencionat per la Unió Europea, en què aquest centre educatiu de secundària de Sant Josep de sa Talaia serà la seu de l’emissió d’un programa de ràdio internacional que es farà el proper mes de maig amb la participació de 35 alumnes procedents de Bulgària, Hongria, Polònia i Portugal, i per descomptat, els agustiners en representació d’Spain, com si fóssim a l’Eurovisió.

Ells no hauran de cantar però sí locutar i, a més, en anglès. La preparació d’aquest «programa radiofònic transnacional» es va començar a coure la setmana passada a l’institut sota la coordinació de Neus García, professora d’anglès del centre i responsable del projecte ‘School Radio Waves’. «De fet, ja portam tot un any treballant-hi i aquests dies hem rebut la visita de vuit professors dels països que participen en el projecte amb qui hem treballat els continguts i la realització tècnica a Swag FM, la ràdio de l’institut», explica García. Elsa Mayol és la docent de Tecnologia de l’institut i fou l’encarregada d’ensenyar als docents forans «com funciona el programa de gravació i edició, l’audicity». Elena Roig, professora de castellà, és la responsable de Swag FM, i donà un cop de mà a la resta de docents estrangeres que durant la seua estada han fet un curs intensiu de com escriure un guió, fer una escaleta, locutar, gravar i editar. I tot també amb l’ajuda de 13 alumnes de segon i tercer d’ESO que, com a assignatura extracurricular, s’han enrolat en aquest projecte per viure una experiència en què podran «millorar el seu anglès, potenciar la seua creativitat i aprofitar l’ oportunitat de conèixer altres cultures», diu Neus García i assenteixen Mónika Tothné, docents d’Hongria i Polònia respectivament.

«Aquest projecte europeu de ràdio en anglès és una oportunitat per als docents i sobretot per als alumnes per tal de poder conèixer altres cultures i a més aprendre l’anglès com a idioma estranger; i fer-ho a través de la ràdio és quelcom diferent que ens donarà noves oportunitats a tots, pedagògiques i de creixement personal», diu Andrea Szocolyané.

Després de passar uns quants dies a Sant Agustí, haver conviscut amb mestres i alumnes, i conegut un poquet la cultura eivissenca, Mónika Tothne explica que «no hi ha moltes diferències entre el nostre país, Hongria, i Eivissa». «A cada país d’Europa fem les coses sols però en aquest projecte podem treballar junts, conèixer col·legues de professió, ésser creatius i viure experiències amb persones de la mateixa edat, en referència als estudiants i també als professors». Segons la docent hongaresa, «les cultures poden ser diferents però els interessos, els sentiments i els valors són els mateixos. Els jóvens d’aquí valoren la sinceritat, l’hospitalitat i el respecte tal i com ho fan i ho treballam amb les joves d’Hongria», afirma.

La idea de treballar en un projecte obert a altres cultures no només va adreçat als alumnes i docents que participen en el projecte sinó que també «arribarà als pares dels boixos», afegeix Mónika. «Tots aprendrem el mateix i arribarem al mateix objectiu».

I perquè la ràdio?

I la pregunta esdevingué inevitable. Perquè fer un projecte de comunicació, ni que sigui en anglès, escollint la ràdio com a mitjà de comunicació i no pas una xarxa social, aprofitant el gran coneixement que tothom en té i que és una eina quotidiana per als boixos? Tots coincidiren en la resposta: «perquè la ràdio tot i no arribar a tanta gent com ho fa internet és un aparell diferent, i quan hi treballam, utilitzam més el cervell ja que ens hem d’imaginar el que estam escoltant i, d’aquesta manera, ajudam els alumnes a ser més creatius, a despertar la seua imaginació; molt més que si treballassim amb la xarxa». «Internet és més passiu i amb la ràdio despertam la imaginació dels boixos i els podem ajudar a millorar la seua comunicació oral», expliquen García, Tothne i Szocolyané.

Els alumnes, per la seua part, també hi estan d’acord. Rubén diu que «la ràdio ens pot ajudar a afrontar millor les coses i obrir la ment perquè compartim amb persones d’altres països i cultures, i això ens fa tenir una visió més àmplia de la vida». Maria i Lucía expliquen que per a elles és « una oportunitat per viure una experiència amb altres famílies i també conèixer altres gastronomies», en referència a quan facin els viatges d’intercanvi a cadascun dels països participants en el projecte. Finalment, Víctor fa una reflexió lingüística i diu que «aprendre anglès al nostre país és quelcom difícil» i ara tendrà una original oportunitat per millorar ho.

«Em talla parlar»

«Em talla parlar»Un altre dels avantatges d’aquest projecte és l’oportunitat que tendran els alumnes per «guanyar en seguretat a l’hora de parlar davant el micròfon i que es sentin més segurs», reconeix Tothné. Una de les alumnes de Sant Agustí explica: «em talla llegir una redacció davant la classe per la reacció que poden tenir els meus companys». «La ràdio els ajudarà a sentir-se més segurs. Segons Szokolyané, «els alumnes normalment són tímids si han de parlar a classe i expressar la seua opinió; si han de parlar davant un micròfon o escriure un guió en un foli en blanc, els fa millorar l’autoestima». «La ràdio serà una bona influència». Al febrer de l’any que ve els alumnes i docents aniran a Hongria on faran un programa sobre addiccions juvenils; a l’abril visitaran Polònia on parlaran del reciclatge i al setembre es tornaran a trobar a Portugal per coordinar la part final del projecte que, després de la visita a Bulgària i Braga culminarà amb la darrera emissió al maig de 2018 des de ràdio Swag de l’IES Sant Agustí.