EN DIRECTO
Reportaje

Aquilí Tur Oliver (i II)

Després d´haver estat un temps a Barcelona com a professor d´una acadèmia, a finals dels anys quaranta es traslladà
a la província argentina de Santa Fe, on continuà amb els estudis sobre la llengua, ara ja en llengua castellana

 05:30  
Enviar
Imprimir
Aumentar el texto
Reducir el texto
Aquilí Tur Oliver amb alguns familiars, ell és el primer per l´esquerra, davant del xalet de la família Viñets, a la carretera de Sant Antoni, devers els anys 1930.
Aquilí Tur Oliver amb alguns familiars, ell és el primer per l´esquerra, davant del xalet de la família Viñets, a la carretera de Sant Antoni, devers els anys 1930.  

En el capítol anterior parlàvem dels anys de joventut i de formació d´Aquilí Tur. Del seu pas per la Congregació Mariana i dels estudis de Filosofia i Lletres a la Universitat de Barcelona. Tur era un magnífic estudiant de llengües que va fer honor a algun dels grans mestres que va tenir: Pompeu Fabra i Carles Riba, entre molts d´altres. Durant la seua estada a Barcelona va patir un radical canvi ideològic i es convertí al marxisme filosòfic. Rebutjà totalment del catolicisme militant anterior.

FELIP CIRER COSTA Fruit d´aquest canvi, fou una encesa polèmica que va mantenir en els periòdics del moment amb dos sacerdots també especialment combatents en aquell moment: Isidor Macabich i Antoni Costa Bonet. La comunió amb Macabich havia desaparegut per donar pas a l´enfrontament.
L´estiu de 1936 formà part de la redacció provisional de Diario de Ibiza que el dia 9 d´agost havia estat incautat pel Front Popular per mandat del capità Alberto Bayo, que amb nom de la República havia ocupat les illes de Formentera i d´Eivissa. La redacció era formada per Jordi Joan Riquer com a director i els redactors eren Vicent Ferrer Sorà, Ramon Medina Tur, i els germans Joan Antoni i Àngel Palerm Vich a més d´Aquilí Tur.
El setembre de 1936, amb l´arribada a Eivissa de les forces del bàndol nacional fou fet presoner i tot seguit processat i condemnat a mort. En aquesta condemna es pensa que influí, a més de la seua actuació durant la denominació republicana d´Eivissa, la polèmica que havia mantengut el 1935 amb els dos capellans abans esmentats. Passà una llarga temporada a la presó mallorquina de Can Mir i una vegada obtengut l´indult de la pena capital, aconseguit gràcies a les moltes gestions que va realitzar la seua família, fou traslladat al Camp de Concentració de Formentera –conegut també amb el nom des Campament o sa Colònia–. Durant l´estada a la presò es proposà aprendre la llengua alemanya amb el primer objectiu de poder llegir el filòsof Friedrich Nietzsche de primera mà i no tenir necessitat de traduccions.
Quan l´alliberaren, fou desterrat d´Eivissa i llavors decidí tornar a Formentera. Allí un dia que anava més animat del compte, en un cafè del poble va pronunciar la frase «Me´n fot des militars». Fou denunciat per algú que havia escoltat el despectiu comentari i fou sotmès a un nou consell de guerra.
El jutge militar demanà que Isidor Macabich i Marià Villangómez fessin un informe i una traducció al castellà de la frase pronunciada pel processat. Els dos feren un estudi de les diverses accepcions del verb fotre en el català d´Eivissa i acabaren fent una traducció com «me son indiferentes los militares». Recordem que Macabich havia polemitzat fortament amb Aquilí, però, tal vegada recordant la vella amistat i l´ajuda que li havia donat com a congregant marià i corrector de les seues poesies dialectals, va fer tot el possible per exonerar-lo. L´amistat amb Villangómez era proverbial, així que l´ajuda dels dos, autèntiques autoritats de la llengua d´Eivissa, fou decisiva per aconseguir l´absolució de l´acusació.
A final dels anys quaranta es traslladà a Barcelona on va impartir classes a una acadèmia, però no aconseguí l´estabilitat que buscava i així que el 1949 decidí emigrar a l´Argentina, concretament a la província de Santa Fe, on feia temps que s´hi havia establert el seu germà Arseni, que es va casar amb l´argentina María Guatti. L´altre germà, Amador, que era també procurador dels tribunals i que fou designat tinent provisional d´infanteria en els primers moments de la Guerra Civil, va morir el novembre de 1938.
A Santa Fe va impartir classes de filosofia i de llengua castellana. També col·laborà assíduament a periòdics com Santa Fe i El Litoral; molts d´aquells articles tractaven sobre qüestions gramaticals. Com veim, va haver d´abandonar el seu interès inicial per la llengua catalana i dirigir els seus objectius cap a la llengua castellana i anglesa, principalment.
Durant tota la seua estada a l´Argentina –on morí a final dels anys seixanta– va mantenir una interessant correspondència amb Pere Guasch Ferrer Mosson i amb Marià Villangómez, a més de la que conservava amb la seua família. Fruit de l´amistat amb Villangómez, aquest últim va mantenir viu el seu record entre la societat eivissenca, donant compte dels seus estudis i publicacions en articles publicats a revistes eivissenques.
Una mostra del seu profund domini de la lingüística, en aquest cas aplicat al castellà, el tenim en l´obra ´La acentuación ortográfica al día´. Un estudio sistemático para estudiantes y profesionales estudiosos, publicat a Santa Fe l´any 1958 i que era l´aplicació pràctica del ´Esbozo de una nueva gramática de la lengua española´, que havia publicat la Reial Acadèmia de la Llengua Espanyola el 1952. Però vegem millor les paraules d´admiració que dedicà Marià Villangómez a aquesta obra en la recensió que, sobre aquest llibre de 62 pàgines, publicà en el número 5 de la segona època de la revista Ibiza, que també du la data de 1958 i que diu el següent, en una traducció nostra: «els seus profunds coneixements gramaticals es constaten de seguida en el treball que comentam, tan clar, tan meditat, tan dosificat i perfecte. A les regles i exercicis s´acompanyen precises i escollides reflexions que han d´ajudar a superar obstacles a la fi que es vol i que convé deixar ben afermades algunes idees imprescindibles per comprendre l´accentuació ortogràfica. L´encert d´Aquilí Tur, tant en la part teòrica com en la normativa, és extraordinari i fruit d´uns estudis seriosos i d´una intel·ligència lúcida i ordenada, que fan del modest treball una obra exemplar dins dels de la seua classe».
A les solapes d´aquest llibre s´anunciava la publicació d´altres obres del mateix autor sobre temes ortogràfics, sintàctics i de redacció. Sembla que aquest projecte no va quallar i únicament va veure la llum aquest llibret sobre l´accentuació.
Aquilí Tur també fou el traductor al castellà de les obres angleses ´La montaña de los siete círculos´, de Thomas Merton i ´De la sabiduría de Norteamérica´, de Lin Yutang.
A diversos noticiaris de la Colònia Eivissenca a Santa Fe hem trobat diverses referències de l´assistència d´Aquilí Tur en alguns dels actes que celebraven els eivissencs residents a aquella província argentina.

COMPARTIR
 
RADIO DIARIO 97.2 fm
Radio Diario
XV edición de la Setmana del mar 
Setmana del Mar 2010
últimos vídeos en diariodeibiza.es
  Encuestas de actualidad
¿Qué encuentros digitales / entrevistas chat te gustan más?
  Los encuentros digitales con políticos
  Los encuentros digitales con artistas
  Los encuentros digitales con deportistas
Votar »
 
RESULTADOS ACTUALES
Los encuentros digitales con políticos 50%
Los encuentros digitales con artistas 29%
Los encuentros digitales con deportistas 21%
 
Ver más encuestas »
  galeria imagenes

TEXTO

DESCRIPCION
 Ver galería »
  Finalistas concurso X Aniversario Ibiza Patrimonio de la Humanidad

TEXTO

DESCRIPCION
 Ver galería »
 ENCUENTROS CON LOS LECTORES  
Mique Puig
MIQUI PUIG
Músico y showman
 SÁBADO 30 de ENERO 12:30 h.
  »Consulta el encuentro
Pepa Marí, consellera de turismo del Consell Insular de Ibiza
PEPA MARÍ
Consellera de Turismo
del Consell Insular de Ibiza
 JUEVES 28 de ENERO 18:00 h.
  »Consulta el encuentro
Myriam Rodilla
MYRIAM RODILLA
Locutora de Radio Diario
 JUEVES 28 de ENERO 20:00 h.

  »Consulta el encuentro
 
Consulta los últimos encuentros
  Encuestas de actualidad
¿Estás a favor de que se retrase la edad de jubilación?
  Sí
  No
  NS/NC
Votar »
 
RESULTADOS ACTUALES
9%
No 89%
NS/NC 2%
 
Ver más encuestas »
Agenda Pitiusa
  Fitur 2010

TEXTO

DESCRIPCION
 Ver galería »
especial INFORMATIVO
Futuro de Eivissa pel Canvi
Origen de ExC | Cargos | Entrevistas
  Setmana del Mar

TEXTO

DESCRIPCION
 Ver galería »
  Fiestas de Santa Inés

TEXTO

DESCRIPCION
 Ver galería »
  CONÓZCANOS:  CONTACTO |  DIARIO DE IBIZA |  LOCALIZACIÓN     PUBLICIDAD:  TARIFAS |  CONTRATAR  
diariodeibiza.es es un producto de Editorial Prensa Ibérica
Queda terminantemente prohibida la reproducción total o parcial de los contenidos ofrecidos a través de este medio, salvo autorización expresa de diariodeibiza.es. Así mismo, queda prohibida toda reproducción a los efectos del artículo 32.1, párrafo segundo, Ley 23/2006 de la Propiedad intelectual.
Los comentarios que se dirijan a diariodeibiza.es serán respetuosas con las personas y las instituciones. Diariodeibiza.es se reserva el derecho a publicarlos o resumirlos cuando se considere oportuno.
Con la colaboración de:

 


  Aviso legal
  
Otros medios del grupo Editorial Prensa Ibérica
Diari de Girona  | Diario de Mallorca  | Empordà  | Faro de Vigo  | Información  | La Opinión A Coruña  |  La Opinión de Granada  |  La Opinión de Málaga  | La Opinión de Murcia  | La Opinión de Tenerife  | La Opinión de Zamora  | La Provincia  |  La Nueva España  | Levante-EMV  | Mallorca Zeitung  | Regió 7  | Superdeporte  | The Adelaide Review  | 97.7 La Radio  | Blog Mis-Recetas  | Euroresidentes  | Lotería de Navidad