Comença un nou curs escolar i tornam a tenir la impressió que uns dels grans oblidats són les Escoles de Formació de Persones Adultes (parl des del que tenim a l´illa d´Eivissa). La formació de les persones adultes constitueix una oportunitat magnífica per a elles mateixes, però també per al conjunt de la societat. Millorant la formació d´adults millora el cabdal de coneixement i de destreses del conjunt de la societat.

Així mateix, es contribueix a un dels objectius europeus en l´àmbit de l´Educació: la formació al llarg de tota la vida. La societat canvia contínuament i per això avui una escola d´adults no pot funcionar, de cap de les maneres, com ho feia fa vint o trenta anys. Avui la societat mateixa imposa noves necessitats, que han de rebre una resposta des de l´administració en forma de nova oferta formativa.

A Eivissa comptam amb una indústria principal, que és el turisme. Molta de la formació reglada que s´ofereix a l´illa hi guarda relació. I la demanda social de formació, com no podia ser d´altra manera, també s´hi troba fortament vinculada. En aquest sentit, resulta del tot necessari que les Escoles de Persones Adultes ofereixin formació, a la nostra illa, en els idiomes més habituals en l´àmbit del turisme: anglès, alemany, italià.

No estic proposant formació en llengües de grups emergents en el nostre turisme, com ara el rus o el xinès (que els haurien d´oferir, com a mínim, les Escoles Oficials d´Idiomes). A Mallorca, de manera generalitzada, les EPA ofereixen, com a mínim, anglès i alemany. A Eivissa, no. Encara que proporcionalment tenguem molt més turisme que no, posem per cas, a Artà o a Capdepera (on sí s´ofereix).

Un altre element important, i amb un impacte especial entre les persones adultes, és el provocat pels canvis que generen les noves tecnologies de la informació i la comunicació. Moltes de les persones que acudeixen a les EPA no pertanyen a l´anomenada ´generació digital´ i, per tant, no tenen formació en Informàtica, ni en d´altres aspectes que els podrien interessar de noves tecnologies. A Mallorca, i ja se´m disculparà la comparació, se n´ofereix de manera generalitzada. Fins i tot algunes EPA ofereixen cursos, molt breus i fets a mesura, de les possibilitats d´utilització dels mòbils, cursos que tenen molt bona acollida entre els alumnes d´aquests centres educatius.

A Eivissa, en canvi, tampoc no tenim res d´això. Les persones adultes que s´apunten a una EPA per continuar la seua formació, són, de manera generalitzada, persones que compleixen un horari laboral, que tenen família, i que esgarrapen unes hores diàries per formar-se una mica més. Són persones, per tant, que mereixen un profund respecte. I que haurien de ser millor ateses per part de l´Administració.

Necessitam escoles d´adults adaptades a les necessitats de la societat, interconnectades amb la societat, dinàmiques, que puguin donar una resposta ràpida i eficaç a les necessitats de formació de les persones que s´hi matriculen. Necessitam que siguin escoles del segle XXI, amb les respostes necessàries als reptes que planteja la nostra societat. Han de ser, així mateix, centres amb una relació profunda amb l´entorn en el qual es troben inserides.

Entenc que, a Eivissa, les Escoles de Persones Adultes haurien de comptar amb la col·laboració dels ajuntaments i de la conselleria d´Educació per poder donar resposta a les necessitats esmentades. És urgent que hi hagi formació en, com a mínim, anglès, alemany, potser italià i, per descomptat, Informàtica i ensenyaments afins. Això és el que demana la societat. Això és el que demanen els alumnes. Això és el que millor pot revertir en una formació actualitzada i que respongui a les necessitats del nostre temps i de la nostra illa. De l´oferta de Català i de Castellà ja en parlarem un altre dia.