Molts eivissencs i eivissenques recordam algun major fumant-lo i la pudor forta que feia el tabac pota. Així i tot, el costum o necessitat de fumar aquest tipus de tabac era tradició i així es va reivindicar per escrit davant tota una reina, que segurament no l'havia olorat mai.

De manera paral·lela, el contraban de tabac suposava una sortida econòmica per a alguns illencs. Lògicament, el seu preu per al consum era sensiblement inferior al que venia l'Estat. A l'AHE es conserven documents relatius a aquesta activitat. Molt sovent, les autoritats confiscaven partides a diferents amagatalls de la costa o dins coves. Però tot i les multes, el tràfic continuava. Per exemple, també de 1868 són diversos escrits de la Subinspecció de vigilància pública informant a l'Ajuntament que a la partió entre els municipis de Sant Josep i Sant Antoni s'havia trobat un sac de tabac picat dins unes coves. L'oficial de vigilància es deia Pedro Cervantes. «...acompañado de los vigilantes anotados al margen, ocupó un saco que contiene tabaco picado de ilícito comercio, en unas cuevas que se hallan... distantes de la playa unos cien pasos. Se han practicado diligencias para averiguar quien o quienes fuesen sus dueños, pero nada se ha podido conseguir, por lo cual procedo hacer entrega en esta Aduana del jenero ya citado....». Del mateix any és una altra nota on es donava compte que s'havien requisat quatre embalums de tabac picat trobats a l'illa d'en Valarino, s´illa Grossa de la badia d'Eivissa.

L'any 1862 l'Estat havia prohibit el conreu i consum del tabac de pota perquè suposava una competència al comerç oficial d'un dels principals monopolis de l'Estat. L'any 1867, una Reial Ordre permetia el cultiu i consum particular del tabac pota a Menorca. No així el seu comerç i exportació. Assabentades les autoritats locals d'aquest privilegi, l'Ajuntament va redactar un document demanant que es fes extensiu a l'illa d'Eivissa. En la secció de Correspondència de l'AHE es conserven dos esborranys d'aquesta carta, que té data de 17 de març de 1868.

Redactat amb un llenguatge típicament decimonònic, a l'escrit s'assegurava que el cultiu i consum d'aquest producte es feia a la nostra illa des de temps immemorial i es destacaven, segurament de manera exagerada per aconseguir el favor reial, dos aspectes. El primer, la mala qualitat del nostre tabac pota, que no servia per a la seua comercialització i exportació, i per tant no suposava cap competència per al tabac oficial. El segon era la misèria de l'illa: els seus habitants no es podien permetre comprar tabac bo i oficial. L'Estat, com en l'actualitat, aplicava importants impostos sobre aquest producte, i el seu cultiu i comerç particular eren perseguits com a delicte i frau a la Hisenda pública. També es fa menció que la prohibició del consum de pota fomentava el contraban del tabac. Reproduïm aquí part del document:

«...Señora. El Ayuntam(ien)to de la Ciudad de Ybiza...con el mayor respeto expone: que en esta isla como en la de Menorca se ha cultivado desde inmemorial el tabaco conocido con el nombre de pota, sin que su cultivo y consiguiente consumo haya rebajado, ni pueda rebajar, los valores de esta renta estancada, -així es denominaven els impostos damunt productes que eren monopoli de l'Estat- porque su mala calidad lo hace inutil no solam(en)te a la exportacion de la isla, sino tambien p(ar)a q(u)e dentro de ella lo consuman las personas de medianas facultades.

El metodo empleado para curarlo lo hace muy inferior al pota de Menorca, aunque sea de su misma calidad, por cuya razon el de aquella isla ha sido siempre mas estimado. Solamente los infelices campesinos de Ibiza, cuya mayor parte se alimentan de algarrobas, pueden consumir un genero tan malo, que desde q(u)e está prohibido su cultivo suplen muchos con cualquier yerba seca, porque su estremada miseria no les permitiria comprarlo en el estanco aun cuando su precio estubiere mas bajo: y; como han de comprarlo, Señora, si carecen de pan la mayor parte del año, y cuando lo comen es de cevada?

El Ayuntamiento se cree en la obligacion de hacer presente á V.M. que la prohibicion de cultivar en Ybiza el tabaco pota es no solam(en)te perjudicial á este pais, sino tambien á los intereses de la Hacienda publica. Al pais le perjudica porque desmoraliza sus hijos, acostumbrandolos al delito, que delito es Señora quebrantar las leyes como hacen no pocos, sembrando clandestinamente algunas plantas para su consumo, q(u)e descubiertas frecuentem(en)te por el resguardo de Caravineros dan lugar á la formacion de otras tantas causas, cuyas costas y consiguientes multas ocasionan la venta de las propiedades, dejando las familias sumidas en la miseria.

A la Hacienda publica le perjudica porque fomenta el contrabando, como es natural. Los que se dedican á este trafico inmoral saben que por malo, por deteriorado q(u)e sea el tabaco q(u)e introduzcan, es mejor q(u)e aquel á q(u)e los labriegos de Ibiza estan acostumbrados, y adquiriendolo á un precio infimo tienen en esta isla tan segura la ganancia como facil la espendicion?

Si los naturales del pais que carecen de medios, ó se privan de fumar, ó fuman yerba seca, ó compran á un precio tan infimo como el q(u)e tenia el tabaco del pais, el estrangero q(u)e ahora le ofrece el contrabandista; ¿que provecho sacara la Hacienda de la prohibicion, q(u)e aumento podra tener la renta del Tabaco? Ninguno Señora.

El de Menorca es preferible al de Ibiza como queda indicado, y por esto V.M. al tiempo de levantar la prohibicion de su cultivo, q(u)e pesaba sobre aquella isla, ha tenido á bien dictar las providencias oportunas p(ar)a estorbar la esportacion. El de Ibiza no es estimado en parte alguna; y por lo tanto su esportacion es mas dificil y mas lejano el peligro de que ella pueda perjudicar los productos de los estancos del Reyno.

Por todas estas poderosas consideraciones y en la confianza que inspira siempre vuestra maternal clemencia, este Ayuntam(ien)to

Suplica á V(uestra) M(agestad) tenga á bien hacer estensivos á la isla de Ybiza los efectos de la R(ea)l orden de 10 de mayo de 1867 que conserva á los agricultores de la isla de Menorca el derecho que por tradicion vienen disfrutando, como los de Ybiza, de sembrar, cultivar y recoger la planta conocida con el nombre de Tabaco pota evitando de este modo los graves perjuicios q(u)e sufre este desgraciado pais, cuyos habitantes ruegan á Dios conserve la vida de V.M. largos años...».

Sis mesos després, els poders fàctics derrocaven Isabel II i l'obligaven a exiliar-se a París. El tabac pota no hi va tenir res a veure. El mal govern i la corrupció, sí.